健康診断 FAQ

Q.Web問診は学外からアクセスできますか?

A.学内ネットワークからのアクセス限定となります。

Q. Can I access the Web Questionnaire outside of campus?

A. No, it can only be accessed on-campus. (You must be connected to the university network KUINS or KUINS-Air.)

 

Q.新入生ではないのにWeb問診で「新入時のみの項目」が表示され、記入しないと終わらない。

A.Web問診を初めて受ける場合に、この項目が表示されます。学年等にかかわらず、表示された場合には入力してください。

Q. I am not a new student, but I must fill out the “new student only” fields or else I cannot complete the Web Questionnaire.

A. Regardless of your student level, you must fill out these fields the first time you take the Web Questionnaire.

 

Q.Web問診にログインできない。「対象者ではありません」と表示される。

A.ブラウザを変える、スマートフォンから入力するなどの方法を試しても解決しない場合、全学ID(職員番号・学籍番号)を記載の上、お問い合わせください。http://www.hoken.kyoto-u.ac.jp/contact-kenshin/

Q. I cannot log in. The display reads “対象者ではありません・Not a respondent.”

A. If you tried changing the browser, using a smartphone, or other entry methods but it did not resolve the problem, e-mail us your Employee-ID/Student-ID and a description of the problem. http://www.hoken.kyoto-u.ac.jp/contact-kenshin/

 

Q.胸部X線撮影が必須の学年なのに、「希望しない」を選択してしまいました。

A.学部および大学院などの第一学年、又は、医学、教育、介護等の実習がある方は、胸部X線撮影が必須となります。希望しない場合、また間違って希望しないをチェックしてしまった場合などについても、問診ブースで申し出てください。

Q. I accidentally selected the option to not have a chest x-ray, despite being in a school year required to have it.

A. First-year undergraduate and graduate students, as well as those who are studying medicine, education, or nursing (etc.), are required to have a chest x-ray. Those who would like to opt-out of an x-ray, or those who accidentally selected not to have one, must inform the Questionnaire Booth.

 

Q.指定日に受検できないので別日に受検してよいか?

A.原則、指定日で受検してください。ただし、都合が合わず指定日に受検できない場合は健康診断期間中の別日に受検してください。

Q. I cannot make my designated health check date. Can I go on a different day?

A. If at all possible, please go on your designated day. However, if you absolutely cannot make it, please go on a different day during the health check period.

 

Q.健診を受け忘れたが、期間中に受検可能な日がない。どうしたらいいですか?

A.受検されなかった場合、奨学金受給や就職活動に必要な健康診断書を保健診療所で発行することができません。また、学部によっては試験を受けることができない等の規定があるので注意が必要です。海外留学中、病気療養中など正当な理由がある場合は期間外に受検が認められる場合があります。詳しくは所属の教務にご相談ください。

Q. I forgot to take the health check. There are no other health check days! What should I do?

A. Those who did not undergo a health check will not be able to print the health check result forms necessary for scholarships and job applications. Additionally, depending on your department, there might be regulations prohibiting you from taking exams. If you have an adequate reason for missing the health check (you were studying abroad, you were recovering from an illness, etc.) you will be able to reschedule the health check to certain off-period health check days. Please contact your affiliated department’s Educational Affairs Division for more details.

 

Q.健診の日程を教えてほしい。

A.健診日程は産業厚生部門 健康管理システムのウェブサイトで確認してください。

Q. When are the dates and times of the health check?

A. Please see the Health Service website (Health Check > Student Health Check) and notice board in front of the campus clinic for health check dates and times.

 

Q.早朝尿を採り忘れたがどうしたらよいか?

A.随時尿でも検査は可能です。

Q. What should I do if I forgot to take a urine sample this morning?

A. You can take a urine sample any time before the health check.

 

Q.会場の場所、時間を知りたい。

A.産業厚生部門 健康管理システムのウェブサイトで確認してください。

Q. I would like to know the location and time of the health checks.

A. Please see the Health Service website (Health Check > Student Health Check) and notice board in front of a campus clinic for health check locations and times.

 

Q.健診の所要時間を教えて欲しい。

A.その日の受検者数に応じて変動するため予測ができません。時間に余裕を持ってお越しください。

Q. How long will the health check take?

A. The required time changes depending on the number of examinees, so we cannot make an estimation. Please come expecting to wait.

 

Q.検査結果はいつ、どこでもらえるのか?

A.検査結果は6月最初の平日以降に自動発行機で確認できます。
発行機の場所は、京大ウェブサイトで確認または所属の教務にお問い合わせください。

Q. When and where can I receive my health check results?

A. The health check results are can be printed from the automatic certificate issuing machine from the first weekday of June. The locations of the automatic issuing machines can be found on the university website or by asking your department’s Educational Affairs Division.
*Automatic certificate issuing machine=自動発行機, JIDO HAKKOU KI
*Education Affairs Division= 教務, KYOU-MU

 

Q.診断書がほしい

A.診断書の発行は6月最初の平日以降から健康管理室で発行が可能です。
健康診断書を希望する者は、こちらから予約をお願いします。

Q. I want a Medical Certificate.

A. Medical Certificates can be printed at Yoshida Health Care Office starting June. Those who want a Medical Certificate please make an appointment from following address. http://www.hoken.kyoto-u.ac.jp/contact-kenshin/
*Medical Certificate= 診断書, SHINDAN-SHO
*Health Checkup Results= 健康診断結果通知書、KENKO SHINDAN KEKKA TSUCHI-SHO
*Automatic certificate issuing machine=自動発行機, JIDO HAKKOU KI

 

Q.近くの病院を教えてほしい

A.健診期間中につきましては、インターネット等で検索してください。また、健康管理室のドアに近医の案内を掲示してあります。

Q. Where are some nearby hospitals?

A. During the health check period, please use the internet to search for nearby hospitals. Otherwise, please see the nearby medical facilities information posted on the door of the health care office.

 

Q.健診で必須であった胸部X線を取り忘れた。X線だけ受けさせてほしい。

A.システム上、一度健診を受検された方の再受検はできません。

Q. I forgot to take the required x-ray. May I please come back and take it?

A. Unfortunately, no. The system does not allow someone to re-enter the health check.

 

Q.健診時に胸部X線検査を必須と説明してもらえなかったので受けていない。受けさせてほしい。

A.自己申告に基づいており、システム上も再受検はできません。

Q. It was not properly explained to me at the health check that I needed an x-ray, so I didn’t take it. So please, let me take the x-ray.

A. Regardless of the reason, the system does not allow someone to re-enter the health check.

 

Q.検査途中で時間が無くなってしまったので、翌日以降に続きを受検したい。

A.システム上不可能であるため、本日中での受検をお願いします。ただし午前中に受検し、残りの検査を当日の午後に受検することは可能です。

Q. I have run out of time and need to leave the health check mid-way through. Can I come complete it tomorrow?

A. The system does not allow this. Please finish your health check today. However, if you started your health check in the morning, you may still complete it in the afternoon on the same day.

 

Q.WEB問診を前日中までに入力できていないがどうすればよいか?「受検できないのか?別日に受けてもいいのか?

A.受検日当日に健診会場で入力もできますが、入力用端末の台数が限られており、混雑が予想されます。後日受検することも可能ですが、その際には受検日前日中までに入力を済ませておいてください。

Q. I didn’t complete the Web Questionnaire by the day before the health check. What should I do? Can I still do the health check? Do I have to take it on a different day?

A. You can complete the questionnaire on the day of the health check at the health check location. However, there are a limited number of tablets and it might be crowded. It is possible to take the health check on a later day, the Web questionnaire needs to be filled out online by 24:00 on the day before the checkup date.

 

Q.WEB問診の入力方法がわからない

A. 産業厚生部門 健康管理室のウェブサイトのWeb問診マニュアルをご参照ください。また、以下の方法をお試し下さい。

Q. I don’t understand how to fill out the Web Questionnaire.

A. Please read the Web Questionnaire Manual on the Health Care Office website. Otherwise, try the following:

一旦ブラウザを再起動して入力する
別のブラウザがあればそちらから入力する
スマートフォンから入力する。あるいは、別のPCから入力する。
それでもうまくいかない場合にはこちらからお問い合わせください。

Re-start the browser and try to fill it out again.
Try a different browser.
Try to use a smartphone or a different computer.
If none of the above worked, please ask from following url. http://www.hoken.kyoto-u.ac.jp/contact-kenshin/

 

Q. PCやスマートフォンの設定方法がわかりません

A. 各種設定方法は以下の情報環境機構のウェブサイトをご参照ください。
http://www.iimc.kyoto-u.ac.jp/ja/services/kuins/

Q. I don’t know how to change the settings on my PC or smartphone.

A. Please see the Institute for Information Management and Communication website for instructions on how to change the settings.
http://www.iimc.kyoto-u.ac.jp/en/services/kuins/

 

Q.問診内容の答え方がわかりません。「不明」な場合にはどうすれば良いか。

A.特記事項欄の記載方法等については、不明な場合には一文字だけでも構いませんので何か入力していただいた上で一般問診ブースにてご相談ください。ただし、Web問診上では全ての質問に答えなければ登録が完了しないため、特記事項欄には何らかの記入が必要です。

Q. I don’t know how to answer the questionnaire questions. What should I do if I “don’t know”?

A. If you are not sure how to enter a description for the specified (*) items, simply write that you are unsure and seek consultation at the interview with a medical professional. However, you must fill out every question in the Web Questionnaire, or else you cannot submit it.

 

FAQで解決できなかった場合は、以下よりお問い合わせください。
お問い合わせ Information